2011. május 3., kedd

Válasz Melindának 2. rész

Kicsit késve, de remélem még időben.
Nagyon sokat gondolkodtam a kérdéseiden, nem vagyok egy profi, de próbáltam innen-onnan összeszedni az infókat illetve a tapasztalataim alapján válaszolni.

Tudod, sokan azt mondják és én is azt az elvet vallom, hogy nem fogyókúrázni kell, hanem életmódot váltani.
Illetve ha már fogyni akarunk, akkor diétázzunk.
Érdekes fogalmak, de szerintem érdemes rajtuk elgondolkodni.

Én anno egy diabetikus, cukorbetegeknek megírt receptfüzetben olvastam először a kalória-számolós diétáról.
Nagyon barátinak tűnt ez a diéta, mert az egy heti összeállított minta étrendben a zöldségtől kezdve a gyümölcsig, főzelékig, rakott ételekig, de még egy szelet nassolni valóig MINDEN VOLT BENNE.
Egyszóval nem egy lemondásokkal járó, egyoldalú, koplalós diétáról volt szó.
(Ettől független megjegyzem halkan, hogy ami nekem bevált, nem biztos, hogy másnak is jó, tehát kinek a pap, kinek a papné...)
Egy cukorbetegnek pedig ugye szigorúan tartani kell diétát ha elakarja kerülni a betegsége szövődményeit.
Mivel a cukorbetegség ált. megnövekedett testsúly tömeggel is jár (vagy fordítva?!?!?!) azért van szükség alacsonyabb kalória bevitelre, hogy az csökkenjen.
Viszont amikor már elérte a beteg a kívánt testsúlyát valamelyest növelnie kell a kalória bevitelét, hogy megálljon a fogyásban.

(Ha pedig már orvosoknál tartunk, ajánlom figyelmedbe Dr. Pados Gyula könyveit. Pár írását a neten is meg lehet találni.)

És itt jön a csavar ugye, mennyivel kell növelni a kalória bevitelt, hogy ne hízzunk vissza?!

Szerintem ez egyéni, ahogy az is, hogy 1200 kalória tartásával mennyit fogy valaki egy hónap alatt.
Szerintem ki kell tapasztalni, kísérletezni.
Elég hülyén hangzik, de én nem hiszek az ilyen olyan kalkulátorokban, amik kiszámolják nekem testsúly, magasság, kor után, hogy hány kcalt és ch-t vigyek be.
Egy tuti, ha most 1200 eszik valaki és elérte az álomsúlyát, akkor másnap már ne kezdjen el 1800-2000 kalóriát bevinni, mert szerintem simán elkezd raktározni a szervezete.

Legyenek meg ugyanúgy a főétkezések (én napi háromszor fő étkezem) és mellé a 2 kis étkezés (tízórai és uzsonna).
Itt el lehet dönteni, hogy a reggelit vagy az ebédet növelem (mondjuk a reggelinél már nem a 5 db abonettet eszem, hanem egy egész zsömlét vagy kiflit vagy az ebédemben az 4-5dkg tészta helyett már simán megeszem a 7-8 dkg-t vagy ebéd után eszek valami könnyű desszertet) vagy a tízórain és az uzsonnán variálok hasonlóan.
Egyedül a vacsorát nem írtam, szerintem azt nem érdemes sem kihagyni, sem növelni.
Annak a híve vagyok, hogy este (6 után én ált. már nem eszek) csak is valami egyszerű, lehetőleg alacsonyabb szénhidráttartalmú ételt egyek.

Ezer és millió egy módon lehet variálni az étkezést, de szerintem oda kell figyelni az ételek zsír- és szénhidrát tartalmára.
Anno az anatómia tanárom azt mondta, hogy az ember, de főleg a nők télen 2-3 kilóval mindig nehezebbek lesznek.
Kevesebb a mozgási lehetőség, a kevesebb napsütés miatt a kedélyek csökkennek és nagyobb lesz a nassolhatnék.
Tavasszal viszont helyre jön a hormonháztartásunk és mivel a mozgási lehetőségek is adottak így akár észrevétlenül is "lekúsznak a kilók".
(Itt megjegyezném, hogy a nagy magyar átlag ugye nem 2-3 kilóval szenved...)
A fizika tanárom régen az alacsony szénhidrát tartalmú étkezésre esküdött.
A fent említett cukorbetegeknek írt kis könyvben viszont mindkét tápanyagra felhívják a figyelmet.
Gondolj csak bele, hiába nem eszek vastag kenyeret a jó cupákos csülökhöz attól még nem fogok fogyni, nem de?

Egy szónak is száz a vége, nem elég a kalóriákat, szénhidrátot számolgatni, a minőségi étkezésre is oda kell figyelni.
Nem mindegy mivel tömjük meg magunkát, 20 dkg almával vagy 25-30gr csokoládéval...

Szerintem a mozgásod tuti jó!
Ne hagyd abba, főleg ha szereted csinálni.
Azt pedig, hogy a visszahízás csak rengeteg, rengeteg mozgással kerülhető el...
Hát :-)))), azt hiszem megfejtettem, többek között a tesóm rá az élő példa...

Mi, átlag magyarok és mi nők, sokan úgy vagyunk vele, hogyha elértük a kívánt súlyt, akkor:
- "kész vége, ennyi volt a diéta, hurrá, végre ehetek azt amit akarok...".
És igen, ilyenkor jön az, hogy szépen elkezdenek visszakúszni a kilók.
Sokan ilyenkor beletörődnek a jojóba és visszahíznak, vagy eszeveszett edzésbe kezdenek, hogy ledolgozzák azokat az ételek, amiket diéta alatt nem ettek.
Azért nem győzöm azt hangsúlyozni mindenkinek, aki megkérdi, akár itt, akár az utcán szólít le egy ismerős:
-nem fogyókúrázni kell, hanem ÉLETMÓDOT KELL VÁLTANI.

Röviden és tömören:
-ha már nem akarsz fogyni, akkor egyél többet, de figyelj arra oda, hogy mit.
Az egészséges étrendedet ne cseréld le a diéta végeztével, egyél több salátát, gyümölcsöt, joghurtot (én a natúr joghurtra esküszem saját ízlésem szerint ízesítve).
Ha édességre vágysz, az is belefér ahogy eddig is, de mértékkel és módjával, egy szelet süteménytől nem fogsz visszahízni.
A mozgás az mozgás, aki teheti járjon konditerembe, fusson, edzen, ússzon, bicajozzon vagy akár sétáljon.
Azt hiszem pont Pados doktor úr mondta azt, mindegy hogy mit mozgunk, csak mozogjunk!
(Nekem ennyi kg leadása után már élvezet a mozgás, könnyű menni, sétálni, többet bírok és már igénylem is a mindennapos sétákat, bicajozást.
Sajnos a tv előtti ugribugri egy ideig lelkesített, de mára meguntam, inkább a szabadban lévő mozgást részesítem előnyben...)

Ja, és még egy: ne mérlegelj gyakran, heti 1, kétheti, havi mérlegelést szoktam ajánlani és azonos napszakban.

Ha van kérdésed nyugodtan írj!
Köszönöm a bizalmad!

0 megjegyzés: